Ziet u wel eens bijzonderheden in het bewegen van uw kind? Of hebben mensen in uw omgeving bij uw kind een (mogelijke) achterstand in de motorische ontwikkeling gezien of problemen in het uitvoeren van dagelijkse vaardigheden?
Bij motorische problemen kunt u denken aan:
Baby's:
Motorische ontwikkelingsachterstand of vertraging.
Eenzijdig/te weinig bewegen.
Asymmetrische houding/voorkeurshouding met eventueel afplatting van het hoofd.
Overstrekken, huilen en onrust.
Hoge of juist lage spierspanning.
Billenschuiven (indien dit de motorische ontwikkeling belemmert).
Peuters:
Motorische ontwikkelingsachterstand (veel vallen, niet soepel bewegen, passief).
Angst bij bewegen, zoals bij klimmen of leren fietsen.
Lage of hoge spierspanning.
Afwijkend looppatroon
Basisschoolkinderen (4-12 jaar):
Motorische ontwikkelingsachterstand (onhandig zijn, bijvoorbeeld regelmatig struikelen of stoten).
Angstig of onzeker tijdens bewegen.
Moeite met het bewaren van evenwicht. Moeite met motorische vaardigheden als hinkelen, rennen of touwtje springen.
Moeite met balvaardigheden.
Moeite en/of weinig interesse in tekenen en knutselen.
Moeite met schrijven.
Moeite met leren zwemmen.
Moeite met leren fietsen.
Jongeren van 13 tot 18:
Hoewel de motorische ontwikkeling vrijwel afgerond zou moeten zijn op deze leeftijd kunnen ook jongeren nog motorische problemen ervaren op dezelfde vlakken als basisschoolkinderen.
Zintuigelijke informatieverwerking
De praktijk is ook gespecialiseerd in zintuiglijke (ook wel sensorische) informatieverwerking. Onze zintuiglijke prikkels: zien, ruiken, horen, proeven, voelen, lichaamsgevoel en evenwicht werken met elkaar samen om ervoor te zorgen dat we goed kunnen reageren op onze omgeving en soepel kunnen bewegen. Echter, wanneer prikkels te hevig of verminderd doorkomen kunnen deze zintuigen niet goed met elkaar samenwerken. Dit heeft invloed op het gedrag van een kind. Zo kan een kind met sensorische problemen sneller overactief, afgeleid, emotioneel, boos of moe worden. Er bestaan veel verschillende kenmerken van een verstoorde sensorische informatieverwerking, bijvoorbeeld:
Problemen met aanraking, bijvoorbeeld; het kind raakt van streek bij aanraking of zoekt juist veel tast op met handen of mond.
Problemen met beweging en balans, bijvoorbeeld; angstig worden bij beweging of zoekt veel beweging op.
Daarnaast bestaan er problemen op het gebied van het lichaamsgevoel, zicht, het gehoor en smaak en geur.
Bij aanmelding van prikkelverwerkingsvragen, hoort een uitgebreide intake en onderzoek. Afhankelijk van de hulpvraag, zal van tevoren een inschatting gemaakt worden om ook het huis, school of andere plek waar het kind problemen ervaart, te bezoeken.
Klachten
De praktijk biedt ook hulp aan kinderen met klachten als gevolg van een verkeerde houding of bewegingspatroon. Bijvoorbeeld:
Rugklachten
Nekklachten
Afwijkend looppatroon
Voet- of beenklachten
Slechte houding (ingezakt, holle rug, bolle rug)
Scoliose
Hyperventilatie
Hoofdpijn
Slaapproblemen
Veel kinderen hebben moeite met slapen en dat is vrij normaal. Als baby en jong kind moet het slapen vaak echt geleerd worden. Een ouder kind kan door omstandigheden verkeerde slaapgewoontes aanleren. Heeft het kind echter zelf last doordat het voortdurend moe is of heb je zelf te weinig rust, neem dan eens contact op om het probleem voor te leggen. De praktijk biedt ook bij slaapproblemen hulp aan kinderen van 0 tot 18 jaar. U kunt denken aan de volgende problemen:
Moeite met (zelfstandig) inslapen
Moeite met doorslapen
Te vroeg wakker zijn
Te weinig slaapuren maken
Angstig zijn met slapen
Nachtmerries
Kinderen met ontwikkelingsstoornissen
Kinderen met een geclassificeerde ontwikkelingsstoornis zoals ADHD, DCD of ASS hebben vaker dan gemiddeld ook motorische, prikkelverwerkings-, of slaapproblemen. Een kinderoefentherapeut is geschoold om met deze stoornissen op de juiste wijze om te gaan.